Med Båtlivs nyhetsbrev får du fler nyheter om båtar och båtlivet. Nyhetsbrevet når cirka 100 000 mottagare. Skicka tips om intressanta nyheter till: info@batliv.se
Svenska Båtunionen tar över havstulpanprojekt Tack vare sms-tjänsten med havstulpanvarningen tvättar allt fler idag sin båtbotten istället för att måla med giftiga färger. Nu tar Svenska Båtunionen (SBU) över projektet från Skärgårdsstiftelsen. Projektet startade i början av 2000-talet av Karin Strandfager, som idag är verksam som Naturvårds- och miljöchef på Skärgårdsstiftelsen. Idag finns SMS-tjänsten som varnar när havstulpanerna sätter sig fast på båtskroven på ostkusten. Då är det dags att ta bort de små havstulpanerna genom att till exempel köra in i en båtbottentvätt eller helt enkelt borsta rent med en rotborste. Det finns flera alternativa metoder för att slippa påväxt på båtbotten, man kan också använda skrovduk eller förvara båten på land. – Jag är övertygad om att Havstulpanprojektet har haft en avgörande roll i arbetet för att minska spridningen av miljöfarliga ämnen från båtbottenfärger, säger Karin Strandfager. Det är ett projekt som faktiskt har gjort skillnad för miljön. Läs mer...
Sänkt gräns för bidrag Riksdagen har lyssnat på båtbranschen och ändrar gränsen för vilka elmotorer för båtar som berättigar till bidrag. Kravet på minimum 5 hk tas bort och i stället sätts gränsen från 1 000 W, vilket var viktigt för att få en verklig miljöeffekt. Enligt ny information från 3 juli på Naturvårdsverkets hemsida ser den nya huvudregeln ut så här: ”Motorn ska ha en effekt på minst en kilowatt. (1000W).” Dock är det oklart om regeln enbart gäller akterspegelsmonterade motorer. Det innebär troligen att frontmonterade elmotorer på sportfiskebåtar inte omfattas av regeln. När myndigheten först gick ut med information om att det var möjligt att få ”10 000 kr i bidrag vid köp av en ny elmotor till båten på max motsvarande en förbränningsmotor på 5 hk”. Läs mer...
Finnmaster T7 - glidarbåt med volym
Med nya Finnmaster T7 har det finska företaget hoppat av ”racingtåget” och tagit fram en planande båt för måttliga farter. En sju meter cruisingbåt där det räcker med en 175–200 hk på akterspegeln. Text & foto: Lars H Lindén Assistent: Ulf Brunnberg
Finnmaster T7 är en klassisk daycruiser med en stor sittbrunn och kojer under fördäcket. Men det som skiljer denna nyhet från sina föregångare är den stora volymen invändigt på denna 7-metersbåt. Framför allt i förruffen med sin breda dubbelkoj om styrbord. Klassens största och mest komfortabla. Man kommer in i ruffen via en bred skjutdörr i svart plexi. Innanför ingången om babord har Finnmaster placerat en smart sittbänk. Här är ”ståhöjden” mellan 140 och 150 cm beroende på var man mäter, men det känns ändå som en fullt godkänd takhöjd. Hela denna del av båten är smakfullt inredd med fina textiler, gardiner, stora ljusinsläpp i sidor och tak, och eleganta spotlights i rufftaket. Om styrbord (akter om dubbelkojen) har man även lyckats klämma in en toalett kopplad till en hålltank. Läs mer...
Notiser från Båtliv Klicka på respektive bild för att läsa mer.
Turn the Tide on Plastic missade jumboplatsen
Turn the Tide on Plastic, med svenske seglingsstjärnan Martin Strömberg i besättningen, slutade sexa i Volvo Ocean Race och undvek därmed jumboplatsen.
Det blev en dramatisk fajt för att undvika sistaplatsen. Efter nio månaders segling passerade de rivalen om sistaplatsen, SHK/Scallywag, med minsta möjliga marginal. – Det var skönt att slippa sistaplatsen. Det är antagligen historiens tajtaste kamp om en sistaplats, säger Martin Strömberg. På lördagen avgjordes in-port race i Haag. Det var seglarna i Volvo Ocean Races sista tävlingsframträdande. Nu har de avverkat seglingen runt jorden, med elva tuffa etapper och tolv in-port race. Den ende svenske seglaren, Martin Strömberg, har varit vaktkapten på Turn the Tide on Plastic. Inför sista etappen, mellan Göteborg och Haag låg laget sist. Men efter en stark segling kom de poängmässigt ifatt Scallywag, med kapten David Witt vid rodret. Båda båtarna slutade på 32 poäng. Men det hjälpte inte, Scallywag låg snäppet före med fler inseglade poäng i in-port raceserien. Läs mer...
ANNONS FRÅN PANTAENIUS
Byter till allriskvillkor Med våra nya allriskvillkor höjer vi ribban ytterligare för att våra kunder skall få ett tryggt båtliv. Våra gamla käpphästar med fast överenskommet värde och att vi aldrig någonsin gör åldersavdrag, finns självklart kvar och vi dubblar även ersättning för assistans till 100.000.- samt ersätter med upp till 50.000.- för hemresa, övernattning alternativt hyrbåt vid skada. Grundidén är att du med Pantaenius som partner, aldrig skall råka ut för en större kostnad än den självrisk du själv har valt och vid skador som brand, blixtnedslag, inbrott, transportskada eller totalförlust mfl, har du inte ens en självrisk, då tar din försäkring hela kostnaden. Låter detta bra? Klicka här för en offert.
Fullbokat på de flytande båtmässorna
Det är fullbokat på Marstrand Boat Show, Öppet Varv på Ellös och Allt på Sjön i Gustavsberg
Marstrand Boat Show, som arrangeras av Sweboat, har vuxit från en lokal motorbåtsmässa till den största flytande båtmässan på Västkusten. Båtbranschen gör en kraftsamling och visar upp ett stort utbud av motor- och segelbåtar, tillbehör och tjänster. För första gången blir det även en mindre begagnatavdelning med nyare motor- och segelbåtar från Sweboatanslutna mäklare.
Allt på Sjön i Gustavsberg är Sveriges största flytande båtmässa. Ifjol satte den mässan rekord med 280 nya segel- och motorbåtar av 92 olika märken från 64 utställare och i år blir mässan ungefär lika omfattande. Dessutom visas båttillbehörsprodukter och tjänster från 60 landutställare.
Öppet Varv i Ellös Anmälningsläget för Öppet Varv i Ellös är gott. Enligt arrangören, Hallberg-Rassy, har mässan mer än dubbelt så många segelbåtar bokade som någon annan båtmässa på svenska Västkusten. Även när det gäller kringutrustning ser bokningsläget bra ut. Läs mer...
Hybriddrift från Volvo Penta 2021
Volvo Penta presenterar ett system med marin hybriddrift. Planeringen är långt gången, men det dröjer till 2021 innan de färdiga lösningarna presenteras.
En av de främsta anledningarna till Volvo Pentas snabbt ökande nyheter inom eldrift och hybridlösningar är att kunna nå framdrift helt utan utsläpp. Det blir allt viktigare när allt fler länder inför områden där det är förbjudet att köra båt med förbränningsmotor. Göteborgsföretagets hybridlösning är designad för IPS (Inboard Performance System). IPS lanserades för första gången 2005 och finns för närvarande endast för dieselmotorer. Med hybriddrift får båtägarna tillgång till elektronisk kontroll för hanteringen av hela båten. Dessutom får båtar med det nya hybridsystemet andra fördelar, till exempel lägre ljudnivåer och minskade vibrationer samt lägre driftskostnader. Läs mer...
Skyddsjakt på skarv i Stockholm Länsstyrelsen Stockholm har fattat beslut om skyddsjakt efter storskarv i Östersjön i Stockholms län efter ansökan från Stockholms läns fiskarförbund. Totalt får 1 500 fåglar fällas. Syftet med skyddsjakten är att motverka allvarlig skada på fisket. Jakten får bland annat bedrivas vid fasta och rörliga fiskeredskap, vid fiskodlingar, i fredningsområden för fisk, vid utsättningsplatser för fisk samt för att freda bestånd av abborre. Länsstyrelsen har i dessa fall bedömt att det inte finns någon annan lämplig lösning och att skyddsjakt kan medges. Fiskarförbundets ansökan om oljering, det vill säga förstörelse av ägg i skarvkolonier, har avslagits med hänsyn till risk för störning och därmed en möjlig risk för att kolonierna skulle omflyttas till nya områden och där kunna orsaka skada för boende och verksamheter. Sommaren 2017 uppehöll sig mellan 27 000 och 30 000 skarvar i Stockholms skärgård. Länsstyrelsen baserar siffrorna på Skärgårdsstiftelsens inventering, som bland annat visade att det då fanns 15 kända skarvkolonier och 5 789 bon (häckande par) i skärgården. Länsstyrelsen bedömer att skyddsjakten inte försvårar att upprätthålla en gynnsam bevarandestatus för storskarv.